wtorek, 17 kwietnia 2012

Kolektor słoneczny płaski czy próżniowy? Wygrana przez K.O. czy przez poddanie?

Zysk z instalacji kolektora słonecznego płaskiego znacząco różni się od zysku osiąganego przy instalacji kolektora próżniowego. Dwie podstawowe różnice pomiędzy nimi to:
  • wydajność (zwłaszcza ta mierzona na przestrzeni całego roku),
  • cena (zakup, serwis, wymiana części),
Przy wyborze kolektora słonecznego, każdy klient zwraca uwagę na wszystkie czynniki, które wpłyną na uszczuplenie jego portfela i na potencjalny zysk w dłuższej perspektywie.
Na pierwszym miejscu stoi cena. Ona niższa jest w przypadku kolektorów słonecznych płaskich. Jeśli brać pod uwagę serwis i wymianę części uszkodzonych w procesie eksploatacyjnym, to mniej awaryjne i tańsze są właśnie kolektory płaskie.
Także w pierwszym pojedynku: 1:0 dla kolektorów płaskich.


Kolejny czynnik to wydajność kolektora. Tutaj mierząc ją w okresie całego roku i odnosząc do naszego kraju, o wiele lepiej wypadają kolektory próżniowe. Przedstawia to poniższy wykres:
Z wykresu jasno wynika, że w przypadku wysokich różnic temperatur pomiędzy czynnikiem grzewczym, a otoczeniem, lepiej spisuje się kolektory próżniowy. Wynika to z izolacji próżniowej zastosowanej w tymże kolektorze. W kolektorach płaskich obserwujemy za to większy zysk wydajnościowy w okresie letnim, gdy różnice temperatur pomiędzy czynnikiem grzewczym, a otoczeniem są znikome (rzędu 0-20 stopni).
Jeśli nasza instalacja ma być przeznaczona do wspomagania C.W.U. lub C.O. latem, to lepiej będą sprawować się kolektory płaskie. Jeśli zaś przez cały rok oczekujemy, że nasze kolektory będą nam "pomocne", wtedy lepszym wyborem są kolektory próżniowe.
W tym pojedynku ze względu na to, iż rozpatrujemy wydajność kolektorów w Polsce, gdzie lato bywa krótkie, a zima mroźna i długa,
możemy spokojnie dać 1:0 dla kolektorów próżniowych.

Końcowy wynik to remis 1:1. Jeśli kierujemy się tylko ceną, to warto wybrać kolektor słoneczny płaski. Jeśli zaś wydajnością, wtedy lepszym wyborem będzie próżniowy. Warto poszukać złotego środka, a takim w ostatnich latach wydaje się kolektor próżniowy płaski. Łączy on w sobie to co najlepsze w kolektorach płaskich i próżniowych. Szkoda tylko, że cena jest wyższa niż płaskich...

7 komentarzy:

  1. Postawcie tu na pomoc firm, które specjalizują się w takich rzeczach. Zajrzyjcie sobie tu na stronkę https://el-san.pl

    OdpowiedzUsuń
  2. Kolektory słoneczne są rewelacyjnym rozwiązaniem jeśli chcemy zminimalizować koszty prowadzenia domu. Sam właśnie zabieram się za montaż fotowoltaiki i udało mi się dostać pożyczkę z https://taktofinanse.pl/pozyczka-takto na zakup paneli, ale jestem pewien, że wydatek szybko się zwróci

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeśli chodzi o mnie to ja na początku odrzuciłem montaż kolektorów słonecznych i zdecydowałem się na instalację fotowoltaiczną. Bardzo spodobały mi się realizacje firmy http://inovativ.pl/project_category/7kw/ i jestem zdania, że właśnie jej wybór był najlepszym c mogłem zrobić.

    OdpowiedzUsuń
  5. Akurat ja jeszcze cały rozważam montaż takiej instalacji i nie wiem czy na nią się zdecyduję. Tym bardziej, że niedawno elektrycy z firmy http://www.elektryk.i-wroclaw.pl/ wymieniali u mnie kompleksowo całą instalację elektryczną.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja się na tym nie znam, dlatego w przypadku fotowoltaiki zamierzam skorzystać z pomocy sprawdzonej firmy jak https://passive-instal.pl/fotowoltaika-panele-fotowoltaiczne-i-instalacje-sloneczne-lodz/ Wiem, że takim ekspertom można zaufać.

    OdpowiedzUsuń
  7. Skorzystanie z energii słonecznej jest najlepszym sposobem na uzyskanie prądu bez konieczności poniesienia wydatków. Co więcej, dzięki fotowoltaice można osiągnąć poziom czystego i przyjaznego środowisku wytwarzania energii. Proponuje skorzystanie z oferty firmy Fiberlink która dostarcza usługi fotowoltaiczne, porady i montaż na najwyższym poziomie.

    OdpowiedzUsuń