środa, 21 marca 2012

Kolektor słoneczny - krótka historia "małego-wielkiego" urządzenia

  1. Kolektor słoneczny - definicja
  2. Kolektor słoneczny 
    to element instalacji służący pośredniczeniu w zamianie (konwersji) energii promieniowania słonecznego na energię cieplną. Czynnikiem niezbędnym w wymianie ciepła jest substancja akumulująca energię, jak np. gaz (może to być zwykłe powietrze), ciecz (woda, substancja niezamarzająca np. glikol) i inne.
     
  3. Energia słoneczna - z czym to "się je"?
  4. Energia słoneczna to energia powstająca wewnątrz Słońca na skutek reakcji termojądrowych. Naukowcy szacują, że w ciągu 1 sekundy Słońce emituje w przestrzeń kosmiczną energię w postaci promieniowania o wartości około 400 trylionów kW (kilowatów). Do atmosfery naszej planety dociera ok. 1,4 kW/m kw. z czego około 1 kW/m kw. przenika przez atmosferę, by dotrzeć do powierzchni ziemi. Zamiana tejże energii na energię cieplną i późniejsze jej wykorzystanie wymaga odpowiednich urządzeń. Konstrukcje takie nazywam kolektorami (od ang. collect, czyli zbierać, magazynować).
  5. Kolektor i jego krótka historia
  6. Prototyp kolektora słonecznego używanego dzisiaj do podgrzewania wody powstał już w 1896 roku.
    Jego twórcą był Clarence Kemp z Baltimore. Zaprojektował on drewnianą skrzynię, w której umieścił pomalowany na czarno zbiornik. Całą konstrukcję zainstalował na dachu. Dzięki takiemu zabiegowi woda ogrzewała się szybciej i dłużej utrzymywała swoje ciepło. Jak na tamte lata cena 25 dolarów była dosyć wygórowana, ale i tak wynalazek znajdował swoich zwolenników. Pierwsze typowo płaskie kolektory słoneczne służące do podgrzewania wody zostały użyte w 1920 na Florydzie i w Południowej Kalifornii. Po 1960 roku, a szczególnie w roku 1972 nastąpił szczególny wzrost zainteresowania uzyskiwaniem ciepłej wody przy pomocy kolektorów. Było to spowodowane kryzysem naftowym i wzrostem cen ropy naftowej w USA i na rynkach światowych.

12 komentarzy:

  1. Odnawialne źródła energii to super sprawa, jak dla mnie to inwestycja przyszłościowa, na lata. Teraz mamy bardzo atrakcyjne ceny ponieważ już wielu klientów zdecydowało się na zakup fotowoltaiki do swojego domu czy firmy. Ja też należę do tej grupy. Kupiłam fotowoltaikę do firmy i kierując się poradami ze strony bloga https://suntrack.pl/blog/fotowoltaika/jak-samemu-zmontowac-system-fotowoltaiczny sami z pracownikami zmontowaliśmy zestaw. Działa jak należy i jesteśmy zadowoleni. Inwestycja w firmę to dobra inwestycja.

    OdpowiedzUsuń
  2. Te urządzenie podbija coraz więcej gospodarstw domowych i wcale mnie to nie dziwi. Tu może też oferta od https://el-san.pl was zainteresuje.

    OdpowiedzUsuń
  3. Rewelacyjne rozwiązanie. Pozwalają wiele oszczędzić, a dobrze zintegrowany z kolektorami słonecznymi dom, bardzo ułatwia życie. Sam zamówiłem na https://instaltechnik.pl/ kolektory do mojego domu i już widzę pierwsze oszczędności

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie bez powodu panele słoneczne są coraz częściej spotykane nie tylko w dużych budynkach, ale także w prywatnych domach. U nas fotowoltaiką zajmowała się firma ecotec-polska.pl . Pełen profesjonalizm i fachowe doradztwo.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawy wpis. Tego typu rozwiązania są coraz częściej stosowane w domach i nie tylko. Ja skorzystałam z oferty firmy flexipowergroup.pl , która zajmuje się instalacjami fotowoltaicznymi oraz pompami ciepła. Jestem bardzo zadowolona, że zdecydowałam się na fotowoltaikę.

    OdpowiedzUsuń
  6. W sumie ja nigdy się nad historią tych rozwiązań nie interesowałam, ale mam za to u siebie instalację fotowoltaiczną. Nawet niedawno miałam okazję przeczytać na stronie http://inovativ.pl/audyt-instalacji-fotowoltaicznej-o-czym-warto-wiedziec/ na czym polega audyt takiej instalacji fotowoltaicznej.

    OdpowiedzUsuń
  7. Super, że ten temat został poruszony. Ja sama jestem po rozmowie z https://passive-instal.pl/fotowoltaika-katowice-panele-fotowoltaiczne-i-instalacje-sloneczne-2/ i czekam, aż zaczną instalować fotowoltaikę w moim domu.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja zamontowałem fotowoltaikę w pomorskim i bardzo dobrze mi się sprawdza. Wziąłem odpowiednią ilość paneli, dzięki której nie muszę płacić za prąd.

    OdpowiedzUsuń
  9. Moim zdaniem fotowoltaika jest opłacalnym rozwiązaniem. Można zmniejszyć koszty i uwolnić się od firmy energetycznej. Radziłabym przyjrzeć się usługom świadczonym przez firmę https://fiberlink.pl/fotowoltaika/ , która jest autorytetem w dziedzinie rozwiązań fotowoltaicznych.

    OdpowiedzUsuń
  10. Magazyn energii to kluczowy element transformacji energetycznej, zapewniający stabilność sieci i efektywne wykorzystanie źródeł odnawialnych. Strony tematyczne odkrywają potencjał innowacyjnych rozwiązań, kształtując zrównoważoną przyszłość energetyki. https://e-magazyny.pl/category/aktualnosci/elektromobilnosc/

    OdpowiedzUsuń
  11. Firma voltaicsystem.pl nie tylko mówi o zrównoważonym rozwoju, ale także działa! Ich farma fotowoltaiczna koszty to konkretne działanie na rzecz czystej energii i ochrony środowiska.

    OdpowiedzUsuń